OGROMNY WPŁYW NA FUNKCJONOWANIE
Przede wszystkim jednak ogromny wpływ na funkcjonowanie wszelkich procesów uczenia się uzyskuje odtąd tradycja uniezależniona dzięki myśleniu pojęciowemu od obecności obiektu. Powstanie tradycji niezależnej od obecności obiektu sprawia, że wszystko, co wyuczone, staje się potencjo- nalnie dziedziczne. Wspomniałem już, że ze słowem „dziedziczenie” przywykliśmy wiązać pojęcie całkiem określonego procesu biologicznego i że zapominamy wskutek tego o pierwotnym prawniczym sensie terminu. Kiedy człowiek przedhistoryczny wynalazł łuk i strzałę, to odtąd posiadało te narzędzia nie tylko jego potomstwo, lecz gromada w całości i, w dalszej konsekwencji, nawet cała, być może, ludzkość. Prawdopodobieństwo, by łuk i strzała popadły w zapomnienie było nie większe niż prawdopodobieństwo, że uwsteczni się, „zrudymentaryzuje” jakiś narząd ciała o porównywalnej wartości dla zachowania gatunku.