PRODUKTYWNE OBSERWOWANIE

To produktywne obcowanie (z wa­runkami otoczenia) jest zarazem stosunkiem rze­c z o w y m.” Wręcz nie sposób scharaktery2ować le­piej odrębności eksploratywnego uczenia się ani też wyraźniej odróżnić go od zwykłych procesów „opera­cyjnego” nabywania (operant conditioningi reakcji warunkowych, które omawialiśmy w poprzednich podrozdziałach. O tych ostatnich procesach Gehlen powiada: „Napędu dostarcza tym procesom uczenia się jedynie ciśnienie sytuacyjne aktualnie obecnego bodźca popędowego tak, że zwierzę pracuje zasadniczo w uzależnieniu […] Jego działanie właśnie się nie usamodzielnia i dlatego jest nierzeczowe.” W książce, skąd pochodzą te cytaty, Gehlen popełnił zresztą błąd, z którego od tego czasu sam się wycofał: zachowanie z ciekawości, eksplorujące w sposób rzeczowy, przy­pisywał tam wyłącznie człowiekowi.

Cześć, mam na imię Krystyna, i bloga założyłam za pośrednictwem syna. Zajmuję się kupnem i sprzedażą mieszkań. Znajomi mówią mi, że znam się na tym jak nikt inny, dlatego chciałabym się tu z Wami podzielić swoją wiedzą.